کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

آزمون نهائی شبکه های کامپیوتری 1390

اشکالات موجود در طراحی سئوال آزمون نهائی درس شبکه های کامپیوتری

نامه ارسالی جمعی از همکاران برای رسیدگی به اشکالات موجود در طراحی سئوال آزمون نهائی درس شبکه های کامپیوتری به مسئولین آزموزش و پرورش استان البرز

امیدواریم یکی از مسئولین پاسخگو باشند


 بنام خدا

ریاست محترم آموزش و پرورش ناحیه ....کرج استان البرز

سلام علیکم

احتراما بدینوسیله اشکالات موجود در سئوالات آزمون نهایی درس شبکه های کامپیوتری رشته فنی و حرفه ای  خدمتتان تقدیم میگردد ، لازم به ذکر است که موارد ذیل مورد تائید اکثر همکاران این رشته نیز میباشد که در چهار ناحیه کرج مشغول به خدمت میباشند.

واما اشکالات یاد شده را بطور خلاصه میتوان بصورت ذیل بیان نمود

      ۱-  لزوم تعهد به محتوای کتاب درسی در طراحی سوالات آزمون" کتاب درسی مربوطه"

بعضی از سوالات از این قاعده پیروی نمی کنند و از مطالبی غیر از مطالب کتاب درسی موجود میباشند.

        به عنوان نمونه میتوانیم به سوال ۲  بند الف و ب  اشاره نمود و  همچنین سوال ۱۵ نیز از این قاعده پیروی نمی کند.

     ۲- لزوم تعهد به قوانین کتاب درسی موجود( سال تحصیلی ۹۰-۸۹ )

در مقدمه کتاب امسال به صراحت قید گردیده است که

"بخشهای عملی جنبه آزمون نظری ندارند."

برای آنکه هنرآموزان و یا هنرجویان قسمت های تئوری و عملی را به راحتی بتوانند تفکیک نماید و برای جلوگیری از تداخل و اشتباه در این موضوع قسمتهای نظری و عملی با دو رنگ متفاوت مشخص و در کتاب درسی امسال به چاپ رسیده است. در طراحی سوالات به این موضوع نیز توجهی نشده است. به عنوان نمونه میتوان به سئوال شماره ۱۹ و ۲۰ اشاره نمود که دقیقا از میان قسمتهای عملی کتاب انتخاب شده است که غیر قابل قبول و خارج از قوانین ذکر شده در کتاب میباشد.

۳-    عدم تدریس و آگاهی طراح سئوال از تغییرات محتوای کتاب در سال جاری( سال تحصیلی 90-89 )

از سئوالات طرح شده به نظرمی رسد طراح سوالات آگاهی کامل از محتوای کتاب جدید نداشته و نیز این کتاب توسط او در سال جاری تدریس نشده است، در بعضی از سوالات به جای طرح مباحث مهم و کلیدی این درس که شالوده "فهم" دقیق این کتاب می باشد، به مضامین نامرتبط  با "هدفهای رفتاری" هر فصل پرداخته شده است که نمونه بسیار بسیار واضح آن سوال ۱۲ می باشد.

باید به طراح سئوالات یادآور کنیم که طراحی سئوالات این نیست که کتاب را برداریم و شروع به نوشتن سئوالات کنیم.در اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی باید مراحل اصولی را رعایت نمائیم که از تهیه جدول مشخصات، که شامل اهداف و محتوا ی کتاب شروع، وبا در نظر داشتن انواع طراحی سئوالات در حیطه های دانش ،فهمیدنی ، کاربست و فردانشی و همچنین از آسان به دشوار سئوالات را باید طراحی کنیم. از نوع سئوالات مشخص است که طراح سئوالات به غیر از تسلط بر محتوای کتاب، اصول طراحی سئوالات را فراموش کرده است.

لذا خواهشنمدیم، موارد ذکر شده را جنابعالی به مراتب بالاتر ( فنی و حرفه ای استان مرکز سنجش آموزش و پرورش ) انتقال و انعکاس نمائید تا برای سال های آینده این اشتباهات تکرار نشود و حق هنرجویان در کل کشور از بین نرود. 

                                                و من الله التوفیق

                      جمعی از هنرآموزان رشته کامپیوتر استان البرز

رونوشت:

-         واحد امتحانات ناحیه......کرج

-         معاونت متوسط- کارشناس فنی و حرفه ای

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد